TIRSDAGSBØVL - Unødvendige processer

- 19/03/19

Er du klar til at se bøvlet i øjnene!?!

I denne artikel kommer vi med en række eksempler der tydeliggør, hvor i virksomhederne der er uhensigtsmæssige og unødvendige processer. Vi kommer med tips til, hvordan du relativt let kan se bøvlet i øjnene og eliminere spildet.

Læs mere om at se bøvlet i øjnene her

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#1

Du kender det. Du får en mail, åbner den, læser den, for så efter et par minutter at se at den slet ikke er til dig. Du ved ikke med sikkerhed, hvem der skal have den, så du sender den videre til en du mener måske ved, hvem mailen er til...

Det sker ret ofte - du tænker at det nok er et vilkår for den stilling du sidder i. Men er det nu også det?

No alt text provided for this image

 

 

  • Få styr på jeres procedurer
  • Find ud af hvorfor det er dig de altid skriver til
  • Få kommunikeret ud hvem mailen skal stiles til fremadrettet. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#2

Du sidder fordybet i en opgave og så ringer telefonen. Du tager den. Lytter aktivt. Efter endt telefonsamtale bruger du nogle minutter på at finde ud af, hvor du var nået til i din opgave. Du fortsætter, hvor du slap. Lidt efter kommer din kollega og vil snakke om sin svigermor. Efter endt samtale bruger du igen et par minutter på at komme igang med din opgave. Så ringer telefonen igen og efterfølgende kommer chefen ind og vil snakke om en ny opgave. Hver gang du bliver afbrudt, skal du bruge en del minutter på at komme ind i opgaven igen.

Hvor effektivt mon det er?

No alt text provided for this image

 

 

  • Indfør kontortid, hvis det er muligt. I skiftes til at have telefontid og bytter i løbet af dagen.
  • Lav en regel om, at det er ok at sætte en rød klods/bold på sit skrivebord, når man ikke vil forstyrres.
  • Sæt en streg på et stykke papir hver gang du bliver forstyrret og hør din efter-følgende din chef om det er et vilkår i din stilling. Det er altid godt at have fakta frem for mavefornemmelser. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#3

Du er lige ankommet til et møde du er blevet hasteindkaldt til. Du kender ikke agendaen, du ved ikke hvad målet er for mødet, og du er i tvivl om, hvad du overhovedet kan byde ind med. Efter end møde går du derfra med en fornemmelse af, at du har spild din tid og nu er længere bagud med dagens opgaver. Hvor er værdiskabelsen i det?

No alt text provided for this image

 

 

  • Forlang at der er en agenda inden mødet
  • Bed om at få at vide hvad din rolle er i mødet.
  • Bed om at få at vide, hvorfor du er indkaldt til mødet

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#4

Du går til det ugentlige personalemøde. Det starter med den obligatoriske 'bordet rundt' og slutter af med 'eventuelt'. To timer senere går du derfra og tænker ved dig sig - hvad gav det her møde egentlig af værdi? Det er jo de samme informationer uge efter uge.

No alt text provided for this image

 

 

  • Indfør tavlemøder, hvor alle mand står op.
  • Lyt til medarbejderne, når de fortæller hvad der skaber værdi for dem og for virksomheden og hold jer til det.
  • Slut altid mødet, til det fastsatte tidspunkt inden for det fastsatte tidsrum.
  • Sid kun ned og tag 'bordet rundt', hvis det giver værdi.

læs mere om Leantavler her



Tilbage til oversigten

Bliv ringet op