Uudnyttet viden

- 14/05/19
Hvor mange medarbejdere har du i dine virksomhed, der går rund med værdifuld viden som ikke kommer i spil i virksomheden?? En hel del, vil jeg tro!

Se bare her:

Du har fået en ny kollega, i de første mange måneder stiller personen en masse spørgsmål til, hvorfor virksomheden/kollegaerne gør som de gør. Han kommer måske også med små forslag til, hvordan I kan arbejde smartere i virksomheden.
Nye ansatte kommer med friske øjne og ser arbejdsopgaver og forretningsprocesser ude fra, alt det, der ikke giver værdi for virksomheden og kunderne. Udfordringen er at virksomheden sjældent har tid eller prioriterer at lytte til de geniale input som nye medarbejdere kommer med.
Alle har travlt med at løbe stærkt, og bliver nærmest irriteret over de mange spørgsmål og ideer som den nye ansatte kommer med. - Hvorfor laver han ikke noget i stedet for at betragte og komme med spørgsmål, kan man let tænkte som kollega. Men det er helt forkert tænkt!

Tillykke

Du har faktisk fået en kæmpe gave. Der er lige kommet en person ind i din virksomhed, som kan se hvor alt guldet ligger. Vedkommende kan tydeligt se, hvor alle spilaktiviteterne og bøvlet ligger. En ny ansat vil ofte i løbet af ganske kort tid have en masse ideer til, hvordan opgaverne kan løses mere effektivt og det er det potentiale der skal udnyttes. For hvis virksomheden ikke griber de tanker og ideer de nye ansatte kommer med, så går der ikke lang tid før de hænger deres hjerne og hjerte på knagen i garderoben inden de går ind på kontoret. Hvis ingen vil lytte eller gøre noget, så er det bare arme og ben der er på arbejde.
Prøv at tænk på al den viden der går til spilde. Du har nu en enestående mulighed for at finde, hvor guldet ligger i din virksomhed – det er da for dumt at sige nej tak.


Når en medarbejder kommer med en masse forbedringsforslag, kan det virke uoverskueligt og bøvlet. Ved at brugeen Kaizentavle også kaldet en forbedringstavle, kan du gøre arbejdet med forbedringer til noget der er simpelt og synligt.
Det kan du gøre ved fx at holde et ugentligt tavlemøde på max 15 minutter. Her får du medarbejderne til at skrive forbedringerne ned og vurdere effekten af dem – altså hvad virksomheden får ud af at implementere forslaget. Der noteres en deadline for implementering og hvem der er ansvarlig for at få forbedringen gennemført.
Det er vigtigt at starte i det små. Lad evt. medarbejderne styre tavlen og du som leder, er med som motivator.

Kaizentavlen er et fantastisk visuelt og struktureret redskab, som giver overblik og ejerskab for medarbejderne. Jeg vil helt klar anbefale alle at bruge tavlen – den er genial!
Læs mere om forbedringstavlen her.

Husk at fejre jeres succeser

Det er vigtigt at fejre det, når i får gennemført en forbedring. Det lyder så enkelt, men alligevel er der ikke mange der rent faktisk husker at gøre det. Fejring er med til at skabe motivation og lyst til at arbejde med små løbende forbedringer – og så er den en fantastisk måde at anerkende medarbejdernes selvstændighed og intitativtageren.
Personligt synes jeg, at denne spildtype er en af dem, der bør være størst fokus på at få elimineret i virksomheden. Hvis vi skal forbedre konkurrenceevnen, har vi brug for alles viden og kompetencer i virksomheden, og vi har brug for at vores medarbejdere trives. Har I råd til at lade være?


Tilbage til oversigten

Bliv ringet op