​ ”Work smarter – not harder” essensen af Lean

- 12/12/18

Du sidder bag rattet i din bil i morgentrafikken på vej på arbejde i en større by. Bilerne bevæger sig langsomt fremad i flere baner. Pludselig står bilerne stille i flere minutter, for så at køre igen.
 
Normal fart, opbremsning, normalt fart…
 
Sådan er din tur på arbejde hver morgen.
 
Frustrerende og stressende ikke? Behøver det virkelig være sådan hver eneste dag, tænker du? Nej, men alligevel tager du samme rute til arbejde dag ind, og dag ud - for det plejer du jo!
 
Den beskrevne tur til arbejde, kan man overføre til rigtig mange arbejdspladser: køer, ventetider og snegletempo, der resulterer i omarbejde, misforståelser, silotænkning og irritation over at levere for sent til kunden. Alt sammen baseret på en række processer, der praktiseres, som man altid har gjort, for sådan plejer man jo at gøre det…
 
Men sådan behøver det ikke at være.
 
Den trælse tur til arbejde skyldes spild. Vidste du at 60%
af de aktiviteter du og dine medarbejdere udfører på en arbejdsdag er aktiviteter, der ikke skaber værdi?
 
Tænk over det…
 Hvor mange gange i løbet af en dag bliver du fx nødt til at:
 
  • rykke andre for informationer eller data?
  • forholde dig til opgaver du har løst, men får retur på grund af fejl?
  • forsøge at redde sager, der er tabt mellem to stole?
  • Udrede misforståelser på grund af dårlig kommunikation?
  • håndtere utilfredse kunder, ventetider og flytte rundt på opgaver og sager?
 
Ikke så få gange, vel?
Men sådan behøver det ikke at være.
 

Work smarter – not harder

For de fleste handler effektivisering om, at vi skal have en bedre indtjening, så vi kan forblive konkurrencedygtige. Hvis vi skal have en bedre indtjening, har vi to muligheder. Vi kan enten løbe hurtigere eller vi kan arbejde smartere. Jeg er helt klar fortaler for det sidste. Vi kan ikke løbe hurtigere – for vi løber alle så stærkt vi kan, men jeg ved vi kan arbejde smartere.

Det forudsætter dog at du, din ledelse og dine kolleger ønsker og har viljen til at se indad og mod på at ændre fokus – sammen!  
 

 

For at kunne arbejde smartere skal I bl.a. fokuserer på:

  • Hvad giver vores kunder værdi, hvad vil de betale for? Hvorfor er det at de køber vores ydelse/produkt frem for konkurrenternes?
  • Hvordan ser vores arbejdsgange ud? Hvad sker der fra en kunde henvender sig, til han/hun står med den efterspurgte ydelse/produkt? Er der noget vi kan gøre bedre og anderledes?
  • Hvilket flow er der i vores processer, hvor er det vi spilder vores tid, og hvad skal der til for at vi kan lave om på det?
 
Work smarter – not harder handler altså om at kigge indad og redesigne processer og arbejdsgange, så de matcher lige præcis det der giver kunderne værdi.
 


Tilbage til oversigten

Bliv ringet op