Ledelsen træffer deres beslutninger ud fra, hvad de tror kunderne vil have, og hvad de selv gerne ville have, hvis de var kunde.
Rigtig mange direktører og ledere glemmer at tænke medarbejderne ind i det store effektiviseringspuslespil. De glemmer, at det er medarbejderne i virksomheden, der er tættest på kunderne. Det er medarbejderne der er i tæt dialog med kunderne og ved hvad der giver værdi og hvad kunderne vil betale for.
Kunden i centrum, og medarbejdere før ledelse
I en Lean implementering handler det om at skabe maksimal kundeværdi. Det sker kun hvis virksomheden sætter kunden i centrum. Virksomheden skal vide, hvad det er, der giver værdi for kunden, og hvad det helt præcist er, kunden efterspørger og vil betale for.
For at det kan lade sig gøre, kræver det en høj medarbejderinvolvering. Medarbejderne er tættest på kunderne og har dagligt ’fingrene i materien’ og ved derfor, hvad der skaber værdi for kunden, og hvad der absolut ikke gør.
Lad os drage en parallel til fodboldverden
På foldboldbanen er det ikke træneren eller klubejeren, der leverer værdien til dig som tilskuer, det gør spillerne på banen. Det er dem der scorer målene og afgør om dit hold vinder eller ej.
Træneren derimod skal motivere og sørge for at spillerne har ordentlige forhold at spille under. Han skal spørge ind til, hvad det er, hver spiller har brug for, for at kunne vinde kampen. Han kan hjælpe med råd og vejledning, men når alt kommer til alt, så er det spillerne der ved, hvad der skal til for at komme omkring modstanderen, få bolden og score mål.